Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Wypowiedź ekspercka: prof. Ryszard Gellert

FOZ w Karpaczu Kadry

W tym roku jest 11 tysięcy miejsc na studiach na kierunku lekarskim, a to oznacza, że za siedem lat będziemy mieli właśnie tylu chętnych do rozpoczęcia specjalizacji. Jestem przekonany, że za kilka lat system edukacji podyplomowej będzie jeszcze lepiej przygotowany do kształcenia wszystkich kandydatów na specjalistów. 

CMKP już organizuje i realizuje specjalistyczne kształcenie podyplomowe m.in.: lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych i ratowników medycznych. Dydaktykę wspieramy zaawansowaną symulacją medyczną, e-learningiem i nauczaniem hybrydowym. Ciągle rozbudowujemy i doskonalimy te narzędzia zdalnej edukacji. 

Przypomnę, że siedem lat temu e-edukacja była nowinką. Wtedy dominowało przekonanie, że kontakt bezpośredni: mistrz-uczeń, bezpośrednia rozmowa — są niezastąpione. Teraz zdalny kontakt to standard. Mówiono, że niemożliwe jest egzaminowanie on-line. Okazało się, że można odpowiedzialnie egzaminować zdalnie. Doświadczenia ostatnich lat dały nam inną perspektywę. 

Za 2- 3 lata powtórzymy aktualizację programów specjalizacji. Będą one zawierały, dopracowane przez nas metodologicznie, nowe zasady szkolenia z użyciem endoskopów i fantomów. Spodziewamy się, że centrów symulacyjnych będzie więcej niż obecnie. W rozwoju kształcenia podyplomowego w Polsce kluczowe będzie kształcenie specjalistów w zespołach złożonych z przedstawicieli różnych zawodów medycznych i transfer kompetencji, ale także rozwój kompetencji zawodowych w obszarze komunikacji interpersonalnej i interoperacyjnej.    

prof. Ryszard Gellert,
dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego

Skip to content