„Jak wspierać przedsiębiorców lokalnie w zakresie eksportu online. Eksport online jako dźwignia handlu” 08 marca 2024 IX Europejski Kongres Samorządów Najnowsze informacje Moderatorem panelu dyskusyjnego, który nosił te nazwę był Paweł Oksanowicz, Koordynator Grupy Merytorycznej, Izba Gospodarki Elektronicznej W roli panelistów wystąpili: Patrycja Staniszewska, Prezes, Izba Gospodarki Elektronicznej Piotr Czarniak, Public Affairs Expert, Allegro Sp. z o.o. Bartłomiej Pejo, Poseł, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Szymon Bujalski, COO, Modivo S.A. Anna Konopa, CEO, Setup Bartłomiej Pejo zaznaczył że współpraca z samorządem jest coraz lepsza, jednak rozwijanie infrastruktury zależy od środków. Ma nadzieję, że samorządy w tym modeli w którym jesteśmy, będą kłaść nacisk na inwestycje technologiczne. Włodarze miast mają najszerszą wiedzę, w co najlepiej inwestować. Istotny jest dialog pomiędzy przedsiębiorcami a samorządem, a samorządom trzeba uświadomić, że nie mogą obawiać się tych rozmów, bo to konieczna współpraca. Celem organizacji rządowych jest stworzenie platform przeznaczonych do rozmów społecznych. Przedstawicielka Setup Anna Konopa podkreśliła, że sektor MŚP ma szanse na rozwinięcie swoich możliwości, które nie są jeszcze wykorzystane. Jest to doskonały czas na ekspansję na rynki zagraniczne podczas którego konieczne jest wsparcie doświadczonego biznesu, samorządów i instytucji. Kluczowy do wejścia na rynek jest czas i analiza rynku. Jesteśmy narażeni na walkę z podnoszeniem cen dlatego tak ważna jest analiza, w tym analiza ryzyka, procesów logistycznych, produktów, wybór strategii, doświadczenia. Obecnie rynki opierają się o technologie i to determinanta sukcesu. Patrycja Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej gwarantuje, że Polska posiada świetne marki o wysokiej jakości oraz z wysoką obsługą klienta. Według ich raportu prawie 60% sprzedaje na 2-3 rynkach zagranicznych, jeżeli chodzi o eksport internetowy, zaznacza ze to duży skok. Polskie marki są popularne na rynkach międzynarodowych. Maleje konsumpcja na rynkach lokalnych, a rośnie na rynkach międzynarodowych. Wierzy że uda się zadbać o MŚP z Polski. Nie ma równego startu dla przedsiębiorców e-commerce z Polski czy np. z Chin gdzie rynek jest mocno wspierany przez rząd. Patrycja Staniszewska cieszy się, ze przedsiębiorcy dostali wsparcie od organów władz. Trzeba zadbać o atrakcyjne nieblokujące prawo. Co do jakości produktów zaznacza, że zakupy na portalach azjatyckich pokazują, że nie istotna jakość kupowanych produktów, a aspekt finansowy. Izba Gospodarki Elektronicznej edukuje społeczeństwo i przedsiębiorców lokalnych i serdecznie zaprasza do współpracy. Badanie wewnętrzne Allegro, które przedstawił Piotr Czarniak, pokazują że ok. 50% sprzedających jest zainteresowana sprzedażą za granicą. Jako kraj mamy dużo do nadrobienia np. odnośnie dostępu do światłowodu. Internetowo sprzedaje się obecnie więcej niż lokalnie – „to jest nieporównywalna skala”. Na rynek czeski świetnie sprzedają się produkty ogrodnicze oraz części samochodowe. Allegro stale wspiera swoich klientów przede wszystkim odpowiadając na ich podstawowe wątpliwości i obawy oraz proponuje pełne wsparcie dla przedsiębiorców. W market place należy dużo inwestować, aby również edukować. Szybka dostawa, wygoda, jakość – to kryteria które przyciągają kupujących. Allegro ma kontakt z samorządowcami i widoczna jest otwartość ze strony samorządowców do współpracy.