Co wpływa dziś na employer branding? 02 września 2022 Wypowiedzi eksperckie XXXI Forum Ekonomiczne Działy HR nie specjalizują się dziś wyłącznie w poszukiwaniu kandydatów na stanowiska do obsadzenia w firmie. Na ich barkach spoczywa często znacznie więcej – znalezienia sposobu na zatrzymanie tych obecnych. Jak zadbać o dobry wizerunek firmy w obszarze employer brandingu we współczesnych realiach i co na niego wpływa? Bogata oferta benefitów Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach nikogo nie zaskakuje już możliwość wykupienia prywatnej opieki medycznej lub otrzymania karty na siłownię w atrakcyjnej cenie. Poszukiwane są dodatki niespotykane, dotyczące zarówno samego miejsca pracy, jak i czasu spędzanego poza nim. Na znanych portalach z ogłoszeniami o pracę im dłuższa lista benefitów pozapłacowych, tym większa szansa na przyciągnięcie uwagi kandydata. Kandydatom nasuwa się bowiem jedno wyraźne spostrzeżenie – im ciekawsze dodatki pozapłacowe, tym ciekawsza organizacja. Stabilność zatrudnienia Każdy, kto decyduje się na zmianę pracy, ryzykuje. Może obawiać się niedopasowania do nowego środowiska, grona współpracowników, wymagań przełożonego, ale i odmowy przedłużenia umowy po okresie próbnym. Mimo wszystko pracownicy podejmują to ryzyko, chcąc poprawić swoją sytuację zawodową, a często i materialną. Dlatego już na początku poszukiwań chcą znać ewentualną stawkę i rodzaj umowy, na jaką zostaną zatrudnieni. Kiedy pracownik nie musi bać się o swoje zatrudnienie, działa bez presji i stresu, a co za tym idzie jest pewniejszy siebie, co przekłada się na efekty pracy. Formalne zasady zatrudnienia warto więc ogłaszać na zewnątrz, już podczas poszukiwania kandydatów – pozwoli to uniknąć nieporozumień na późniejszych etapach rekrutacji. Taka transparentność także działa pozytywnie na wizerunek firmy. Atmosfera w firmie To czynnik, który nie jest wymieniany wśród topowych wyznaczników dobrego employer brandingu. Jednak widząc w mediach społecznościowych uśmiechniętych pracowników, chętniej wysyłamy CV w dane miejsce. Stąd też pracodawcy coraz częściej urządzają integracje niepostrzeżenie – np. aranżując w biurze pokój chilloutu lub organizując pizza day. Każda taka okazja do spotkania, dodatkowo pokazywania w socialach firmy, pokazuje przedsiębiorstwo jako miejsce, w którym przyjemnie jest przebywać. Nic więc dziwnego, że przyciąga to kandydatów. Zdrowie pracowników Wielu pracodawców z myślą o swoim dobrym wizerunku jako pracodawcy, duży nacisk kładzie na zdrowie pracowników. Dofinansowują zakup okularów czy gwarantują prywatny pakiet medyczny. Niektórzy decydują się na jeszcze dalej idące ruchy. Pierwszy rok pandemii zmusił firmy do przejścia w tryb pracy zdalnej. Aktualne badania oraz powstające raporty zarówno przez pracownie badawcze, uczelnie jaki i firmy doradcze pokazują zwrot ku powrotom do biura oraz pracy hybrydowej. Również spora część pracowników deklaruje chęć powrotu do swojego macierzystego miejsca pracy. Jednym z istotnych powodów przed niechęcią do procesu pracy z przed okresu pandemii jest strach o swoje zdrowie. Wielu pracowników chorujących na zjadliwego koronawirusa lęka się przed kolejną – czekającą na nich w biurze – infekcją. Dochodzi do tego świadomość, że 2 lata pandemii pokazały, iż tak naprawdę nie tylko wirus jest w stanie spowodować absencję chorobową. Do tego dochodzą wszelkie problemy bakteryjne, mikrobiologiczne, alergiczne a nawet te z emisji związków chemicznych, funkcjonujących w związkach zawartych w biurowych wykładzinach, meblach i ścianach. Czy jest na to sposób? Jednym z nich jest inwestycja w systemy bezpiecznego i zdrowego powietrza. Tyczy to się zwłaszcza przestrzeni wewnętrznych więc również tych jak biura i miejsca pracy. Jakość powietrza, którym oddychamy, ma bowiem wpływ na nasz ogólny stan zdrowia, samopoczucie oraz wydolność umysłową. To, co wdychamy na zewnątrz i wewnątrz niestety niewiele się różni od siebie – najczęściej w biurowcach, znajdujących się w dużych miastach, ze znacznym zanieczyszczeniem i smogiem, oddychamy tym samym powietrzem, co na ulicy. Oczywiście rozwiązaniem jest sprawny i wysoko jakościowy system wentylacji wewnątrz budynku – zwłaszcza tej czyszczonej kilka czy nawet kilkanaście razy w roku (przeważanie raz lub dwa razy na rok). Niemniej jednak to raptem niewielka część w rozwiązaniu problemu. Dla pracodawców, którzy zastanawiają się nad wprowadzeniem takich rozwiązań, dobrym pomysłem będą systemy VireWall. Wsparcie firmy w doradztwie oraz dedykowane do tego systemy, w znaczący sposób wpływa na dekontaminację wszelkich patogenów (wirusów, bkterii), alergenów wziewnych oraz szkodliwych cząstek pyłu czyniąc powietrze czystym i bezpiecznym. W czasie rozpowszechnienia lęku o własne zdrowie tego typu rozwiązania wzbudzają duże zaufanie pracownika do pracodawcy – wskazując bowiem na świadomość istniejących problemów i dużą troskę z jego strony. Employer branding to działanie na wielu płaszczyznach, oparte zarówno na twardych dowodach i statystykach, jak i na odczuciach, subiektywnych ocenach i poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.