Apteki zawsze stają na wysokości zadania 01 września 2022 Wypowiedzi eksperckie XXXI Forum Ekonomiczne Marcin PiskorskiPrezes ZPA PharmaNET Każdego dnia polskie apteki odwiedza przeszło 2 miliony pacjentów. To tu kierują często swoje pierwsze kroki, gdy potrzebują porady na temat przyjmowanych leków i odczuwanych dolegliwości. Pandemia COVID-19 pokazała, jak ważnymi placówkami ochrony zdrowia są apteki – nie tylko w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do opieki zdrowotnej bywa utrudniony, ale w skali całego kraju. Ostatnie dwa lata były przełomowe dla rynku aptekarskiego. Przyjęto ustawę o zawodzie farmaceuty, której wprowadzenie jest jednym z największych sukcesów środowiska farmaceutycznego od lat. Dzięki niej w polskim porządku prawnym pojawiło się świadczenie opieki farmaceutycznej. Magistrom farmacji umożliwiono także wykonywanie szczepień ochronnych przeciw COVID-19 i grypie. Równocześnie rozwijały się procesy digitalizacji usług z e-receptą na czele. Widzimy, że apteki zawsze stają na wysokości zadania. Podczas pandemii nasze placówki nigdy się nie zamknęły, a farmaceuci byli często jedynymi przedstawicielami zawodu medycznego, z którymi pacjenci mogli porozmawiać osobiście – bez kolejek i blisko miejsca zamieszkania. W rezultacie średni czas wizyty pacjenta w polskiej aptece wydłużył się trzykrotnie. Farmaceuci otoczyli jednocześnie opieką kolejne fale uchodźców z Ukrainy. To pokazuje, jak istotne jest docenienie ich roli w polskim systemie opieki zdrowotnej. Nadchodzi kolejny przełomowy moment: przeszło 2000 tymczasowych aptecznych punktów szczepień może obecnie przekształcić się w stałe pokoje opieki farmaceutycznej. To prawdziwa zmiana modelu funkcjonowania polskiej apteki. Apteka XXI wieku to miejsce, w którym można nie tylko zakupić leki i wyroby medyczne, lecz także otrzymać kompleksową opiekę farmaceutyczną na najwyższym poziomie.Farmaceuci chcą realizować programy profilaktyczne, dokonywać przeglądów lekowych, wykonywać wybrane badania kontrolne, udzielać porad w zakresie leczenia uzależnień czy otyłości, czuwać nad prawidłowym przebiegiem indywidualnej farmakoterapii czy uczyć pacjentów obsługi prostego sprzętu medycznego oraz oferować jego wynajem. Tego typu usługi są z powodzeniem proponowane pacjentom aptek za zachodnią granicą. Mawiają, że nie ma nic stałego – prócz zmiany. Ta jest nieunikniona i jako Związek Pracodawców Aptecznych jesteśmy na nią gotowi. Aby potencjał tej zmiany był w pełni wykorzystany i zaowocował dalszymi benefitami dla pacjentów, konieczne jest spełnienie tak naprawdę jednego warunku. Jest nim spokój i rozsądne, ale odważne decyzje. Stabilne i klarowne otoczenie regulacyjne oraz pewna sytuacja na rynku aptecznym, które pozwoliłyby farmaceutom i właścicielom aptek skupić się na tym, co jest naprawdę istotne i stanowi sedno nowoczesnego aptekarstwa: na zapewnieniu pacjentom jakościowych i różnorodnych usług opieki farmaceutycznej. Bez obaw o kolejną wojnę na rynku aptekarskim, ryzyko zamykania placówek aptecznych czy uznawanie informowania pacjentów o nowych usługach dostępnych w aptece za zakazaną prawem reklamę aptek.